onsdag 15 september 2010

Råd och tips från mannen bakom Årets låt

Jag tycker det är intressant att försöka förstå hur etablerade låtskrivare jobbar. Finns det något mönster, hur skapas bra musik, finns det något som alla gör, är det något som ingen gör? Mats Westling gav sina fina råd för några veckor sedan. Nu har jag fått ytterligare en fantastisk beskrivning om hur det kan gå till. Denna gång från Tobias Gustavsson, som 2008 skrev Årets låt, EMD's stora hit "Jennie let me love you". Så här berättar Tobias:

Jag har lite olika tillvägagångssätt beroende på om det är jag själv eller en tilltänkt artist jag ska skriva till. Om jag t.ex skriver till mitt band (Straight Frank) så brukar jag börja med ngn typ av "line" som får sätta prägel på vart åt låten ska, ett ex är låten "Good looking corpse" på våran kommande platta, den titeln eller "linen" hade jag ruvat på ett tag och jag hade en idé om att försöka skriva en låt om en seriemördare sett ur ett komiskt perspektiv (hur han har en massa lik i garderoben som han tar fram varje morgon & sminkar, tvättar, bjuder på te osv hahahahaha...) När jag hade historien klar så kom liksom ackorden naturligt. 

Om jag däremot skriver till en artist så brukar jag researcha lite, vilket typ av språk, stil, låt skulle funka? Jag brukar även här börja med att försöka hitta en titel som känns cool & passande, ex; jag skrev en låt på EMD´s förra platta som heter "Youngblood" den titeln kom till när jag vid ett tillfälle satt och snackade med Danny och han berättade på ett skönt naivt sätt hur han & hans polare "lever" i nuet utan ngn som helst tanke på morgondan. 



Till skillnad från när jag skriver till mej själv så tänker jag mycket på att låten ska passa artistens klientel (skulle inte funka så bra med en "Good looking corpse" titel på Amy Diamonds nya platta. 

För att sammanfatta lite; Jag försöker alltid hitta en story innan jag börjar sätta mej med guran/piano för att komponera melodi, har man en story så är det mycket lättare att komma in i rätt "mode". Hoppas jag gett dej ngn typ av insyn i hur jag brukar skriva??? 
//Tobbe 

Det som Mats och Tobbe verkar ha gemensamt är att det finns ett väldigt tydligt arbete innan de börjar komponera. Ingen sätter sig med gitarren och bara börjar. Mats tipsade mig om att börja med att skriva små berättelser, helt fritt och därefter sätta mig med gitarren. Tobbe beskriver samma förarbete med att hitta en stark grundidé och en "line". Det kan förvåna mig lite samtidigt som när jag nu hör hur de beskriver processen så är det självklart att det måste finnas någon stark tanke innan. Som nybörjare har jag nog i för hög utsträckning trott att musik och text bara ska komma till mig, när jag hänger på mig gitarren.

Tack Tobias för att du ville berätta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar