söndag 5 september 2010

"Jag vet inte vad ackorden heter"

I min jakt på råd och tips från etablerade låtskrivare så googlade jag låtskrivande. Högst upp hamnade en bok som är skriven av Eva Hillered. "Lathund för låtskrivare - allt en singersongwriter behöver veta". Perfekt tänkte jag och beställde. Har inte hört talas om Eva innan men det var ont om svenska böcker om det här ämnet så jag tänkte ge Eva en chans. Den landade i brevlådan i fredags och jag har bara hunnit bläddra lite snabbt. Med boken följer även en cd med författarens egna låtar, som hon hela tiden hänvisar till i själva litteraturen. Bra och nytänkande.

Boken innehåller också tips från Plura, Marit Bergman, Annika Norlin, Anna Järvinen, José Gonzalez m.fl. Några sköna citat har jag redan hittat. Anna Järvinen säger "Jag skriver låtar på gitarr eller piano, men jag kan ju inte spela, tycker jag. Jag hittar på ackord. Jag vet inte vad ackorden heter." Underbart tycker jag. Annika Norlin berättar om låtskrivande: "Om en låt är bra eller dålig brukar ge sig en låt senare. Man tycker alltid att låten man nyss skrivit är den bästa någonsin. Man behöver skriva en låt till för att veta om man hade rätt."

Boken är teoretisk men alla artisterna talar på olika sätt om magkänsla och att våga lite på att man kan. Det finns något skönt i det, att nytänkande och kreativitet kommer utifrån redan bestämda teorier och strukturer. Jag känner också att de etablerade låtskrivarna verkligen ger uttryck för att ge låtskrivandet tid. Tid för att kunna skriva, tid att låta idéer ligga och vila och att om man försöker och övar så blir man snabbt bättre.




Återkommer snart med ytterligare ett litet klipp på en låtidé med ackorden E, A och H. Kul med era kommentarer.

2 kommentarer:

  1. Åh!
    Oj vad glad jag blev när jag hittade dig!
    Läste den gamla bloggen med youtubevideor men det kom ju aldrig några nya! haha lyckan är därmed total idag! :)
    Här ska jag lusläsa, skriver också texter och försöker göra musik men det är verkligen inte lätt!
    Har faktiskt också precis köpt den där boken! Får hoppas att den gör underverk med musikskapandet...
    Lyssna här förresten, och säg vad du tycker

    http://www.box.net/shared/ra3k14r9lz

    Och du, keep up the good work, du är grym!

    Kram S

    SvaraRadera
  2. Kul att du hittade hit! Ja, det är ingen lätt grej det här... öva, öva, öva är grejen. Tror jag.

    SvaraRadera