torsdag 7 oktober 2010

Magen

I boken jag köpte finns en bild på hur en låt bör vara uppbyggd. Resonemanget handlar om energiflödet i låtar. Att om vi ska vilja lyssna vidare får inte låten vara monoton och energin måste öka. Dynamik med andra ord. 

Det här tycker jag som nybörjare är det svåraste med låtskrivande. Det är detta jag funderar mest på just nu. En melodisnutt, en kort refräng eller ett skönt komp upplever jag att det kommer ganska lätt till mig om jag får koncentrera mig lite. Men att ta det till en färdig låt med ett energiflöde som ökar och har något spännande i sig hela tiden, det är fasiken ett jäkligt hårt arbete. Att lyckas skapa en dynamik och en låt som du som lyssnare gillar första gången du hör den men som du också vill lyssna till fler gånger. 

Det är lurigt det där med att lära sig mer om teorier bakom låtskrivande. Man (jag) får passa sig (mig) så att man inte glömmer magen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar