torsdag 19 augusti 2010

Ordningen?

Det är ju inte så att jag aldrig försökt skriva en egen låt. Med varenda försök har resulterat i ett tvärt slut. Jag pendlar hela tiden osäkert mellan att först försöka komma på en melodi eller att först skriva en text. Vilken ordning är bäst? Hur gör verkligt etablerade låtskrivare?

Jag tror ändå att jag först måste komma på något vettigt jag vill sjunga om, ett ämne, några ord. Att verkligen ta mig tid att bestämma det först. Sen är det nog så, för mig, att jag måste sätta mig med gitarren och mata ackordföljder till de tankarna och de orden. Och sen hålla tummarna.

Så här såg ordningen ut i hallen igår morse. Kan man skriva om det?

2 kommentarer:

  1. En kaotisk hall och ett stökigt kök. Klart som fan du kan skriva om det.

    Hej. Jag tänkte klicka på den här länken ett halvår framöver, om det är lugnt. Jag tror du gör det. Tills dess hejar jag. Varje dag.

    SvaraRadera
  2. Ja, skriv en skön blueslåt....
    Vad roligt att se en stökig hall med skor huller om buller. Jag blir så less på alla hemma-hos-reportage där allt är så bortplockat, sterilt och opersonligt då det inte syns att någon bor där. Trots att det är barnfamiljer verkar det inte synas några spår av barn heller. Så hurra för stökig hall!

    SvaraRadera